ایرانگردیمشهد

روستای دولت آباد مشهد، قطب گردشگری طبیعی

نام مشهد بسیاری از مسافران را به یاد حرم رضوی و زیارتگاه مقدس مسلمانان می اندازد. اما مشهد علاوه بر جذابیت مذهبی که دارد، جاذبه های گردشگری بی نظیر دیگری نیز دارد که هر مسافری را به بستن بار سفر ترغیب می کند.

یکی از زیباترین مکان های گردشگری مشهد، روستای زیبای دولت آباد است. شاید تا به حال نام این روستای معروف را شنیده باشید اما اگر اطلاعاتی از آن ندارید تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا با این روستای دل انگیز بیشتر آشنا شوید.

روستای دولت آباد

روستای دولت آباد مشهد کجاست؟

روستای دولت آباد از توابع شهرستان چناران است که در ۴۵ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد که از قدمتی هزار ساله برخوردار است. طبیعت بکر و سر سبز روستا به قدری تماشایی و به یاد ماندنی است که دکتر شریعتی در کتاب راهنمای خراسان از آن به عنوان زیباترین منطقه ییلاقی مشهد یاد کرده است.

نوشته های مشابه

این روستا با جمعیت اندک خود یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری برای مسافرانی است که عاشق گشت و گذار در دل طبیعت هستند. شغل مردم روستا باغداری و کشاورزی است.

در دهه ۵۰ شمسی از این روستا به عنوان اقامتگاه مبارزان انقلابی استفاده می شده است و شهیدان زیادی را در راه آرمان های اسلام تقدیم انقلاب کرده است.

سد دولت آباد

آب و هوای روستای دولت آباد مشهد

روستای دولت آباد یکی از بهترین آب و هوای منطقه را برای لذت بردن از طبیعت دارد. آب وهوای کوهستانی به همراه مناظر دل انگیز و رودخانه دائمی که موجب پدید آمدن دریاچه سد دولت آباد شده است، باغ های سرسبز و پوشش گیاهی منحصر به فرد نظر گردشگران زیادی را به روستا جلب می کند.

این روستا از مرتفع ترین مناطق مشهد است که به همین دلیل به “بام خراسان” لقب گرفته است.

روستای دولت آباد مشهد

جاذبه های گردشگری دولت آباد مشهد

این روستا با دارا بودن پتانسیل های گردشگری فراوان خود یکی از مناطقی است که در صورت مهیا بودن امکانات بیشتر می تواند به یکی از قطب های توریستی مشهد تبدیل شود.

در حال حاضر اقدامات خوبی در همین زمینه صورت گرفته است که از جمله می توان به احداث پیست اسکی شیرباد در ارتفاعات دولت آباد اشاره کرد. اما علاوه بر این دیگر جاذبه های گردشگری روستای دولت آباد شامل منطقه کوه نخود، مزار درویش علی شاه با قدمت ۴۰۰ ساله، سد دولت آباد، مسیر پیست اسکی، مسجد تاریخی روستا و مناظر طبیعی شگفت انگیز می شود.

روستای دولت آباد

کوه نخود یکی دیگر از مناظر زیبای روستا می باشد که به علت کشت غلات توسط مردم روستا و تشکیل تپه ای رسی به کوه نخود معروف شده است. هر کدام از این جاذبه ها به تنهایی مورد توجه مسافرانی است که از گوشه و کنار ایران به مشهد مقدس سفر می کنند.

رودخانه و سد دولت آباد

در حوالی روستای دولت آباد،‌ سد دولت آباد چناران با عمق ۲۲ متر بر روی رودخانه دائمی ساخته شده است. هسته اصلی سد از نوع رسی و بدنه آن خاکی است.

در واقع سد بر روی رودخانه ای احداث شده که از ارتفاعات بینالود و قله شیرباد سرچشمه می گیرد و ۳۰ کیلومتر طول دارد. گردشگران زیادی برای تماشای مناظر اطراف رودخانه به این منطقه سفر می کنند.

دولت آباد مشهد

پیست اسکی شیرباد

در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا بر روی ارتفاعات شیرباد دولت آباد، پیست اسکی احداث شده است که در بالاترین نقطه ۲۹۰۰ متر ارتفاع دارد. طول خط این پیست در حدود ۸۸۰ متر می باشد که اسکی بازان با تله اسکی به آنجا می روند.

احداث این پیست در سال ۱۳۹۰ آغاز شد و در حال حاضر بهبهره برداری رسیده است. با رفع مشکلاتی مانند احیای جاده ارتباطی روستا تا پیست اسکی می توان تا حد زیادی موانع جذب گردشگران و ورزشکاران را برطرف و به توسعه گردشگری ودرآمدزایی منطقه کمک کرد.

دولت آباد مشهد

کتابخانه روستا

در روستای دولت آباد  كتابخانه ای  با زيربناي ۲۵۰متر مربع وجود دارد که ۲۲۰۰ نسخه و ۱۷۰۰ عنوان كتاب را در خود جای داده است.  این کتابخانه با همت اعضاي  دهياري  دولت آباد، شوراي اسلامي روستا، انجمن كتابخانه هاي عمومي گلمكان،‌ باشگاه  کشاورزان جوان، بخشداري گلبهار و اداره كتابخانه هاي عمومي چناران احداث گردیده است که با ۹۳ نفر عضو فعالیت می کند.

آدرس روستای دولت آباد

گردشگرانی که قصد دارند از روستای دولت آباد و طبیعت بی نظیر آن دیدن کنند باید از میدان قائم مشهد به سمت چناران مسیری ۳۵ کیلومتری را طی کرده تا به روستای عبدال آباد در حاشیه جاده آسیایی برسند.

از اینجا به بعد را می توان با خودرو سواری از زیر گذر بعد از پل هوایی به طرف دیگر جاده رفت تا به جاده اختصاصی روستای دولت آباد رسید. از این جاده تا روستای دولت آباد ۱۴ کیلومتر دیگر راه باقی مانده که با تماشای مناظر اطراف جاده، مسیری لذت بخش و به یاد ماندنی را برایتان رقم می زند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا