تهرانگردی

موزه های تهران

موزه های تهران

شهر تهران به سبب این که پایتخت کشورمان می باشد، به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای ایران و پر تردد ترین شهرهای کشور است. تهران به عنوان یکی از شهرهای کشور که مورد بازدید گردشگران و توریست های بسیاری است نیز مطرح می شود. در شهر تهران جاذبه های فراوانی وجود دارد که گردشگران به قصد بازدید از این جاذبه ها به تهران سفر می کنند. یکی از مهمترین جاذبه های شهر تهران، موزه های تهران می باشد.

تهران دارای موزه های بسیاری است که با بازدید از آن ها می توان سفری را در طول تاریخ انجام داد. و شگفتی های بسیاری را مشاهده کرد. در این محتوا، گردشگران را با موزه های مهم تهران آشنا خواهیم کرد.

موزه ملی ایران

موزه ملی ایران دارای گنجینه ای از آثار تاریخی بسیار مهم و پیش از تاریخ ایران می باشد. در این موزه دو ساختمان مجزا وجود دارد. ساختمان اول که تاریخ گشایش آن به ۱۳۱۶ باز می گردد. ساختمان موزه ایران باستان نام دارد و ساختمان دوم موزه دوران اسلامی با تاریخ گشایش ۱۳۷۵ می باشد.

موزه ملی ایران به عنوان یکی از مهم ترین موزه های کشور در حوزه نمایش، پژوهش و نگهداری مجموعه های باستان شناختی ایران، شناخته می شود.

نوشته های مشابه

موزه ملی ایران

در این موزه اشیا بسیار متنوعی وجود دارد که نشان دهنده گستردگی جغرافیای کشورمان و دوران های متعدد پیش از تاریخ و دوره های تاریخی اسلامی است که نشان از فرهنگ و تمدن، هنر و دستاوردهای ایرانیان در زمینه فناوری می باشد.

موزه ملی ایران دارای قدمتی برابر با ۶۰ سال است  و در فرهنگ موزه داری ایران به عنوان موزه مادر محسوب می شود. موزه ملی ایران در میدان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پرفسور رولن، شماره یک قرار دارد. برای رفتن به این موزه می توان از طریق مترو حسن آباد و میدان امام خمینی دسترسی پیدا کرد.

بازدید از موزه ملی ایران در ۶ ماه اول سال از ساعت ۹ تا ۱۹ می باشد و در شش ماه دوم سال از ساعت ۸ تا ۱۷ می توان به بازدید موزه رفت.

کاخ موزه گلستان ؛ معروف ترین موزه های تهران

یکی دیگر از موزه های تهران کاخ موزه گلستان می باشد که در بین موزه های تهران بسیار معروف است. این موزه در فهرست میراث فرهنگی یونسکو نیز قرار دارد. این کاخ دارای قدمتی بیش از ۴۴۰ سال می باشد. کاخ گلستان در سالهای بسیاری محل سکونت شاهان ایرانی مانند آقامحمدخان قاجار، فتحعلی شاه، مظفر الین شاه، محمد شاه، احمد شاه و محمد علی شاه بوده است.

کار ساخت بنای کاخ گلستان در زمان شاه عباس صفوی آغاز شد و پس از آن و در زمان قاجار و ناصرالدین شاه که به دلیل سفرهای مکررش به کشورهای اروپایی در آن تغییراتی را ایجاد کرده بود، در دست تکمیل و بازسازی بود. بنای کاخ گلستان شاهد رویداد وقایع تاریخی بسیارمهمی نظیر انقلاب مشروطه و تاج گذاری پهلوی اول و دوم بوده است.

کاخ گلستان معروف ترین موزه تهران

دراین کاخ آثار نفیس و بسیار گرانبهایی مانند تخت مرمر، سنگ قبر ناصرالدین شاه که از شهرری به این کاخ منتقل گشته است، آثاری از کمال الملک و هنرمندان دیگر، اشیا اهدایی به پادشاهان قاجار، عکس های تاریخی قاجار و تابلوهای نقاشی بسیاری وجود دارد. از بناهایی که در این مجموعه وجود  دارد می توان به شمس العماره، تالار آینه و عمارت بادگیر اشاره کرد. کاخ موزه گلستان یکی از جاذبه های پرطرفدار در بین گردشگران خارجی می باشد.

برای رفتن به کاخ موزه گلستان می توانید خود را به ایستگاه مترو امام خمینی و یا ۱۵ خرداد برسانید. پس از خروج از ایستگاه مترو ۱۵ خرداد به سمت شرق رفته و وارد خیابان داور بشوید. ورودی کاخ تا مترو فقط ۵ دقیقه با پای پیاده فاصله دارد.

هزینه ورودی به محوطه کاخ گلستان ۲۵۰۰ تومان می باشد و برای بازدید از سایر بخش های آن نیز باید بلیت جداگانه تهیه نمایید.

کاخ سعد آباد

یکی از جذاب ترین موزه ها در تهران را می توان مجموعه کاخ سعد آباد دانست. این کاخ در شمالی ترین قسمت تهران، در دامنه رشته کوه های البرز و در یک منطقه بسیار خوش آب و هوا قرار دارد.

این کاخ در دوره قاجاریه محل سکونت شاهان قاجار در تابستان و در دوره پهلوی اول به عنوان استراحتگاه شاه مورد استفاده قرار می گرفته است. کاخ سعد آباد محوطه بسیار زیبا و بزرگی دارد و برای عکاسی نیز بسیار مناسب است. کاخ سعد آباد جمعا دارای ۱۸ ساختمان است که در گذشته هر  کدام از این ها محل زندگی یکی از اعضای خانواده شاهنشاهی بوده است و امروزه به صورت موزه درآمده است.

کاخ موزه سعدآباد

در این مجموعه موزه ظروف، موزه لباس های سلطنتی، موزه خط و کتابت میرعماد، موزه حسن بهزاد، موزه برادران امیدوار، موزه استاد فرشچیان، موزه آب، کاخ موزه سبز، کاخ موزه ملت، موزه هنرهای زیبا و موزه هنر ملل وجود دارد.

برای رفتن به کاخ سعد آباد می توانید خود را به میدان تجریش برسانید. این موزه دارای دو درب ورودی می باشد. درب زعفرانیه و درب دربند. سپس می توانید با استفاده از تاکسی ها به میدان دربند و ورودی شمالی کاخ بروید و یا با پیاده روی می توانید به خیابان سعد آباد، خیابان افراز، خیابان جاودان و در نهایت خیابان طاهری بروید و سپس از طریق درب غربی وارد موزه شوید. این پیاده روی ممکن است ۲۰ دقیقه طول بکشد.

کاخ سعد آباد در۶ ماه اول سال از ساعت ۹ تا ۱۸.۳۰ و در ۶ ماه دوم سال از ۸ تا ۱۷ فعالیت می کند.

کاخ موزه نیاوران

کاخ موزه نیاوران یکی از کاخ های سلطنتی است که در زمان محمدرضا پهلوی برای اقامت وی و خانواده اش ساخته شد و تا زمان خروج شاه از ایران، محل زندگی وی و خانواده اش بود. کاخ نیاوران به سبک مدرنی ساخته شده است و در سال ۱۳۴۷ به بهره برداری رسید. این مجموعه در میان باغی به مساحت ۱۱ هکتار ایجاد شده است و در میدان باهنر قرار دارد.

در این مجموعه کاخ اختصاصی نیاوران، موزه پارچه و لباس ها سلطنتی، کاخ صاحبقرانیه، کوشک احمدشاهی، موزه جهان نما، موزه حوضخانه، موزه خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران، باغ کتیبه ها و موزه جهان نما قرار دارد.

کاخ نیاوران

کاخ موزه نیاوران در میدان باهنر قرار دارد. برای رفتن به این مجموعه می توانید از سمت دارآباد و کاشانک و از طریق خیابان پورابتهاج و یا از سمت میدان نوبنیاد از طریق خیابان پاسداران اقدام کنید. این موزه در شش ماه اول سال از ساعت ۹ تا ۱۹ و در شش ماه دوم سال از ساعت ۸ الی ۱۷ پذیرای بازدیدکنندگان است.

موزه پول

یکی از موزه های بسیار جالب در تهران، موزه پول می باشد. این موزه اولین موزه تخصصی و البته دائمی سکه و اسکناس در ایران است. موزه پول در تاریخ ۱۷ تیرماه ۱۳۷۶ افتتاح شد.

در این موزه می توانید سکه و پول های کاغذی را در زمان و دوره های مختلف ببینید. در موزه پول ۱۴۰۰ سکه و ۷۵۰ اسکناس موجود است که می توانید از آنها دیدن کنید.

در بخش سکه مجموعه می توانید سکه هایی را که مربوطه به دوره هخامنشیان، سلوکیان، ساسانیان، اسکندر مقدونی، سکه هایی مربوط به دوره های اسلامی، دوره غزنویان و سلجوقیان را مشاهده کنید.

یکی از اشیا جالب و منحصر به فردی که در موزه پول قرار دارد، سکه لید است که گفته می شود اولین سکه در جهان می باشد که متعلق به ۵۱۴ سال قبل از میلاد می باشد. سکه پوراندخت ساسانی که اولین شاه بانوی ایرانی بود نیز در این موزه وجود دارد.

این موزه در خیابان میرداماد و نرسیده به پل میرداماد قرار دارد. برای دسترسی به این موزه می توانید خود را به ایستگاه مترو میرداماد رسانده و سپس با تاکسی و یا پای پیاده خود را به موزه برسانید. این موزه  همه روزه از ۸ صبح الی ۸ ونیم شب آماده بازدید علاقه مندان می باشد.

موزه آبگینه و سفالینه ایران

موزه آبگینه و سفالینه ایران از موزه های بسیار دیدنی در شهر تهران می باشد که یکی از ۱۰ موزه برتر در ایران است. سالانه نزدیک به ۲ میلیون گردشگر از این موزه دیدن می نمایند. عمارتی که در این موزه قرار دارد بسیار زیبا و دیدنی می باشد.

این موزه به عنوان یکی از دیدنی ترین موزه ها در زمینه اشیا سفالی و شیشه های بسیار با ارزش و قدیمی می باشد برخی از ظرف های سفالی که در این موزه وجود دارد به هزاره چهارم قبل از میلاد باز می گردد. برخی از ظروف شیشه ای که در این موزه وجود دارد، ظرف های شیشه ای اروپایی هستند که متعلق به قرن ۱۸ و ۱۹ می باشند. در این موزه تالارهای متعددی وجود دارد که اشیا خاص و منحصر به فردی را در معرض نمایش قرار می دهند. تالار زرین، تالار صدف و تالار لاجورد از جمله تالارهای این مجموعه هستند.

موزه آبگینه

موزه آبگینه و سفالینه در خیابان جمهوری، خیابان سی تیر پل ۵۵ قرار دارد. برای دسترسی به آن می توانید پس از پیاده شدن از مترو در ایستگاه سعدی، ۲۰ دقیقه پیاده روی در خیابان جمهوری به سمت غرب داشته باشید و به موزه برسید.

اتوبوس های خط بهارستان- میدان جمهوری در ایستگاه پل حافظ در نزدیکی موزه آبگینه قرار دارند. ساعت بازدید موزه آبگینه وسفالینه همه روزه به جز دوشنبه ها و ایام تعطیل در ۶ ماه اول سال از ساعت  ۹ تا ۱۷ و در ۶ ماه دوم سال از ۹ تا ۱۸ می باشد.

موزه ارتباطات( پست و مخابرات قدیم)

موزه ارتباطات یکی از جالب ترین موزه ها در تهران می باشد که در باغ ملی قرار گرفته است. این موزه در حوزه ارتباطات و سیر تکاملی ابزارهای ارتباطی در طول زمان می باشد.

در این مجموعه می توانید از سالن رادیوها، سالن مخابرات، سالن تمبر اورجینال،، سالن پست، نگارخانه هنری، نگارخانه دائمی چاپار، سالن لمینت تمبر و اتاق نمایش عکس وزاری ارتباطات را مشاهده کنید.

موزه ارتباطات در میدان امام خمینی، جنب سر در باغ ملی قرار دارد. برای بازدید از موزه می توانید خود را به ایستگاه مترو امام خمینی رسانده و با پیاده روی مختصری به موزه برسید.

این موزه همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ فعالیت می کند. لازم به ذکر است موزه در ایام تعطیلات رسمی بسته می باشد.

موزه فرش

فرش همواره به عنوان یکی از کالاهای اصیل و با ارزش در کشورهای آسیایی مطرح بوده است. در ایران نیز فرش های بسیار نفیسی وجود دارد. موزه فرش تهران به عنوان یکی از موزه های بسیار جالب مطرح می باشد.

این موزه به دستور فرح پهلوی ساخته شد و در ۲۲ بهمن ۱۳۵۶ توسط و بازگشایی شد. این موزه ۳۴۰۰ متر مربع مساحت دارد و نمای موزه فرش بسیار جالب بوده و به شکل یک دار قالی طراحی شده است. این ساختمان از دو تالار ساخت شده است که برای نمایش گلیم قالی دستباف ایرانی به کار می رود.

موزه فرش

در موزه فرش ۱۳۵ تخته فرش نفیس و با ارزش از قرن نهم هجری تا دوره معاصر نگهداری می شود.

موزه فرش در تقاطع خیابان کارگر شمالی و خیابان فاطمی وجود دارد. نزدیک ترین ایستگاه مترو به این موزه ایستگاه فاطمی در نبش خیابان فاطمی و متروی میدان انقلاب قرار دارد.

ساعت بازدید موزه همه روزه به جز دوشنبه ها در ۶ ماه اول سال از ساعت ۹ تا ۱۷ و در ۶ ماه دوم سال از ساعت ۹ تا ۱۸ می باشد.

موزه جواهرات ملی

یکی از موزه های بسیار دیدنی و البته پرطرفدار در تهران، موزه جواهرات ملی است که باعنوان موزه جواهرات سلطنتی نیز شناخته می شود. در این موزه اشیای بسیار دیدنی و جالبی وجود دارد که در ۳۶ بخش دسته بندی شده اند.

انواع تاج و نیم تاج، انواع جقه (پیش کلاه)، گلدان، سرپوش های غذا، زیورآلات تزئینی، خنجر، شمشیر، قلمدان، انفیه دان، ساعت، سپر، تفنگ، عصا، مدال، تخت، سنجاق، گل سینه، مروارید، اشیا آراسته شدده با یاقوت و لعل، تاج کیانی، تاج پهلوی و کره جواهر نشان را می توان در این مجموعه مشاهده کرد. تخت طاووس( تخت خورشید) و الماس معروف و پرآوازه دریای نور در این موزه نگهداری می شوند.

موزه جواهرات ملی در میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهار راه استانبول قرار دارد. برای بازدید از موزه می توانید از طریق مترو فردوسی در خیابان فردوسی و یا مترو امام خمینی در میدان امام خمینی به این موزه دسترسی داشته باشید.

البته در مسیر خیابان فردوسی ۲۰ دقیقه پیاده روی تا موزه خواهید داشت. موزه در روز های شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۴ الی ۱۶ ونیم برای بازدید علاقه مندان باز است و در سایر روزهای هفته و ایام تعطیلات بسته می باشد

موزه زمان

موزه زمان یکی دیگر از موزه های جالب و دیدنی در تهران است که درحوزه زمان و اشیایی که مربوط به زمان و زمانگیر در دوره های مختلف تاریخی بوده اند را در معرض نمایش قرار می دهد.

در فضای باز این موزه ماکت هایی از ساعت های ابتدایی ماند ساعت آفتابی، ساعت شنی، ساعت آبی، ساعت سوختی، و در داخل موزه می توان ساعت های مکانیکی تقویم و سایر ابزار مرتبط با زمان را مشاهده کرد.

موزه زمان تهران

البته ساعت های مشاهیری چون دکتر محمود حسابی و ساعت آفتابی ناصرالدین شاه نیز در این مجموعه وجود دارد. ساختمان بنا دارای ۸۰ سال قدمت می باشد.

موزه زمان در خیابان ولیعصر، ابتدای خیابان سرلشگر فلاحی، نبش چهاراره پرزین بغدادی، پلاک ۱۲ قرار دارد. برای بازدید از موزه می توانید با مترو و در ایستگاه تجریش از قطار پیاده شده و خود را به موزه برسانید این مسیر حدودا ۲۰ دقیقه پیاده روی دارد. همچنین بی آر تی خط تجریش- راه آهن هم در ایستگاه زعفرانیه مسیر دوم دسترسی به موزه است که تنها ۵ دقیقه از موزه فاصله دارد.

ساعت بازدید از موزه زمان شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸ ونیم صبح تا ۱۸ ونیم و روزهای جمعه از ۱۰ صبح تا ۱۸ و نیم می باشد.

موزه سینما

باغ موزه سینما، یکی دیگر از موزه های تهران است که با نام باغ فردوس شناخته می شود. این ساختمان در دوره محمدشاه قاجار بنا شده است. در این موزه تالارهایی وجود دارد که هر یک نمایشگر محتواهای گوناگونی هستند.

تالار آبی، تالار معاصران، تالار بین الملل، تماشاخانه، نمایشگاه علی حاتمی، نمایشگاه دوبله وصدا، نمایشگاه نام آوران، نمایشگاه دفاع مقدس، زیرگذر تاریخ، نمایشگاه ارامنه و خانه فرهاد از بخش های این موزه هستند.

موزه سینما تهران

موزه سینما در خیابان ولیعصر، نرسیده به تجریش، باغ فردوس قرار دارد. برای رفتن به این موزه می توانید در ایستگاه مترو تجریش از قطار پیاده شده وخود را به موزه برسانید. این ایستگاه حدودا ۲۰ دقیقه با موزه فاصله دارد.

همچنین می توانید از خطوط بی آر تی راه آهن- تجریش استفاده مرده و در ایستگاه زعفرانیه از بی آر تی پیاده شوید و با ۵ دقیقه پیاده روی به موزه برسید. موزه سینما از یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۹ و در روزهای جمعه و ایام تعطیلات از ساعت ۱۴ الی ۱۹ فعالیت می کند.

موزه موسیقی

موزه موسیقی، فضای بسیار خوبی برای علاقه مندان به هنر موسیقی می باشد. در این موزه، آثار قدیمی بسیاری از هنر موسیقی وجود دارد. به عنوان مثال نخسین صفحات موسیقیایی ضبط شده به دستور مظفر الدین شاه در این موزه نگه داری می شود.

همچین این موزه دارای سه بخش می باشد. این بخش ها شامل سالن سازهای بادی، سالن سازهای کوبه ای و سالن سازهای زهی می باشد.

موزه موسیقی تهران

موزه موسیقی در میدان تجریش، خیابان دربندی( مقصودی بیک) خیابان موزه قرار دارد. برای دسترسی به موزه می توان در ایستگاه تجریش، از مترو پیاده شد. این ایستگاه تنها ۲۰ دقیقه با موزه فاصله دارد.

همچنین ایستگاه زعفرانیه خط بی آر تی تجریش- راه آهن به موزه بسیار نزدیک است و تنها ۵ دقیقه با پای پیاده فاصله دارد. این موزه همه روزه به جز شنبه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ عصر فعالیت می کند.

موزه عبرت

یکی از موزه های تهران که در خصوص جنایات رژیم پهلوی و جنایات ساواک ایجاد شده است، موزه عبرت است. این موزه در واقع مخوف ترین شکنجه گاه در طول تاریخ در ایران بوده است.

هدف از بادید این موزه گردشگری و تفریح نیست. بلکه این موزه فضای خوبی برای آشنایی با جنایات ساواک و وقایع تلخ آن دوره بوده است. در این موزه مجسمه های با ظرافت طراحی شده اند و وضعیت زندانیان را به تصویر می کشند.

موزه عبرت در میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، خیاان کوشک مصری، خیابان شهید یارجانی، پلاک ۱۱ قرار دارد. برای بازدید از این موزه می توان از مترو و ایستگاه امام خمینی استفاده کرد و با پیاده روی مختصری به موزه رسید.

ساعات بازدید از موزه در ۶ اه اول سال همه روزه از ساعت ۹ الی ۱۳ و ۱۴ الی ۱۷ و ۶ ماه دوم سال از ساعت ۹ لی ۱۲ و از ۱۳ الی ۱۶ می باشد.

موزه قرآن کریم

موزه قرآن کریم یکی از موزه های دیدنی تهران است که قرآن و نسخ خطی بسیاری در آن وجود دارد که در معرض نمایش علاقه مندان قرار دارد. موزه آثار تاریخی، فرهنگی و قرآنی بسیاری را در خود جای داده است و تنها موزه تخصصی کشور است که سیرتحول کتابت، تذهیب و دیگرهنرهای قرآنی را از دوره های بسیار دور مانند قرن چهارم هجری تا اواخر دوره قاجاریه را می توان در آن تماشا کرد.

موزه قرآن کریم

این موزه شامل بخش های نمایشگاه آثارملی ثبت شده، شجره نامه امام زادگان، گالری استاد امیرخانی و نسخه های خطی مرمت شده می باشد.

موزه قرآن کریم در خیابان ولیعصر، تقاطع امام خمینی قرار دارد. برای رفتن به این موزه می توان از طریق مترو دانشگاه امام علی و با بی آر تی های خط تجریش- راه آهن استفاده کرد. این موزه همه روزه از ساعت ۹الی ۱۵.۳۰ به جز پنجشنبه و جمعه و ایام تعطیل فعالیت می کند.

موزه قصر

این موزه به عنوان یکی از قدیمی ترین زندان های تهران شناخته می شود. امروزه این موزه به بخش های مختلفی تقسیم شده است. موزه مارکوف، سالن فرخی یزدی، باغ ایرانی، نگارخانه ملک الشعرای بهار، موزه سیاسی و برج های دیده بانی بخش های مختلف این موزه هستند.

موزه قصر در انتهای خیابان شهید مطهری، بعد از تقاطع دکتر شریعتی، میدان پلیس قرار گرفته است. برای دسترسی به این موزه می توان در ایستگاه مترو شهید مفتح از مترو پیاده شد و با پیاده روی کوتاه به این موزه رفت. موزه از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۱ الی ۱۹ و پنجشنبه و جمعه از ساعت ۹ الی ۹ پذیرای بازدیدکنندگان است.

موزه خودرو

موزه خودرو یکی از جالب ترین موزه های تهران در بین علاقه مندان به خودرو می باشد . در این موزه می توان مجموعه ای از قدیمی ترین و  تاریخی ترین خودرو هایی که در ایران وجود داشت را مشاهده کرد.

این موزه با هدف نمایش دادن خودروهای سلطنتی، خودروهای لوکس و آنتیک ایجاد شده است. از جمله وسایل نقلیه بسیار جالبی که در این موزه وجود دارد می توان قدیمی ترین کالسکه سلطنتی را که با عنوان کالسکه ناصری شناخته می شود را نام برد.

موزه خودرو

در این موزه برخی از خودروهای سلطنتی دوره قاجار، خودروهای سوپر اسپرت، خودروهای لیموزین را نیز می توان مشاهده کرد.

موزه خودرو بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱ جاده مخصوص کرج، جنب بانک توسعه تعاون و خیابان بیست و پنجم قرار دارد و بهتر است برای دسترسی به این موزه از اتومبیل شخصی استفاده کنید.

البته از مینی بوس های میدان آزادی نیز می توان برای دسترسی به این موزه استفاده کرد. موزه همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۸ شب فعالیت می کند. این موزه در حال حاضر به دلیل انجام تعمیرات و بازسازی تعطیل می باشد.

موزه علوم زمین شناسی

از جالب ترین و شگفت انگیزترین موزه های تهران، موزه علوم زمین شناسی است که اطلاعات بسیار خوبی را به علاقه مندان در این زمینه می دهد. این موزه دارای بخش های مختلفی است.

بخش وسایل معدن کاری قدیمی و اشیا باستان شناسی، بخش سنگ، بخش کانی ها، بخش سنگواره ها، بخش کانی های قیمتی و نیمه قیمتی، بخش سنگواره مهره داران، بخش شهاب سنگ ها، بخش سنگواره و ردپا و تخم دایناسورها و سالن نمایش فیلمهای زمین شناسی  و علوم وابسته و بخش آثار استخوانی از بخش های مختلف این موزه هستند.

موزه علوم زمین شناسی

این موزه در ضلع میدان آزادی، بلوار معراج، جنب سازمان نقشه برداری قرار دارد. موزه زمین شناسی درنزدیکی ترمینال اتوبوسرانی غرب، بی آرتی میدان آزادی و ایستگاه متروی آزادی قرار گرفته است.

این موزه از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۱۵ فعالیت می کند.

موزه هنر امام علی (ع)

موزه هنرهای امام علی در سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را آغاز کرد. در این موزه اشیا هنری با محوریت دینی و مذهبی وجود دارد. نقاشی ها آثار مربوط به پرده خوانی، نقاشی های قهوه خانه ای و آثار نفیس خوشنویسی با محوریت مذهبی از جمله مواردی است که می توان در این موزه مشاهده کرد.

این موزه دارای سالن اجتماعات، کارگاه های مرمت آثار، کتابخانه تخصصی و بخش های اداری می باشد. کتابخانه امام علی (ع) دارای بیش از ۸ هزار نسخه سند با ارزش و قدیمی می باشد.

موزه هنرهای امام علی در خیابان ولیعصر، رو به روی نیایش، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵ قرار دارد و برای دسترسی به آن می توان از خط بی آر تی تجریش- راه آهن اقدام کرد. این موزه همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۱۶ عصر پذیرای علاقه مندان می باشد.

 

کتابخانه و موزه ملی ملک

در موزه ملک آثار تاریخی فراوانی با موضوعات و در بخش های مختلف در معرض نمایش علاقه مندان قرار گرفته است. بنای موزه در میدان مشق تهران در سال ۱۳۷۵ ساخته شد.

نسخ خطی، سکه و نشان، آثار لاکی، آثار فلزی، فرش، نقاشی، آثار خوشنویسی، آثار چوبی،برخی آثار سنگی و شیشه ای، نگارگری، تمبر، آثار سرامیکی و چینی، آثار عاج و استخوان، اسناد و فرامین، استاد کتابخانه ای، مطوبعات، نشریات که دارای قدمت های بسیاری هستند در این موزه نگهداری می شوند.

موزه ملی ملک

موزه ملی ملک در خیابان امام خمینی، خیابان ملل متحد قرار دارد. برای رفتن به موزه می توانید در ایستگاه مترو امام خمینی پیاده شده و با پیاده روی کوتاهی به این  موزه بروید.

موزه در ۶ ماه اول سال از ساعت هشت و ربع صبح تا ساعت ۴ و ۴۵ دقیقه عصر و در ۶ ماه دوم سال از ساعت ۸ ونیم صبح تا ۴ و پانزده دقیقه عصر فعالیت می کند. این موزه در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کشور بسته می باشد.

موزه رضا عباسی

در موزه رضا عباسی می توان آثار هنری بسیاری را از دوران پیش از تاریخ و قرن سیزدهم هجری را که در سه بخش جمع آوری و نگهداری می شود را مشاهده کرد. تالار پیش از اسلام، تالار هنرهای اسلامی و تالار نگارگری و خوشنویسی از تالارهای این مجموعه هستند.

موزه رضا عباسی در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان پلاک ۹۷۲ قرار دارد. برای رفتن به این موزه می توانید از بی آر تی پایانه علم و صنعت- میدان آرژانتین و یا اتوبوس و تاکسی استفاده کرد.

برای بازدید از موزه می توانید همه روزه به جز دوشنبه ها و ایام سوگواری و در ۶ ماه اول سال از ساعت ۹ تا ۱۷ و در ۶ ماه دوم سال از ۹ تا ۱۸ به این مجموعه بروید

موزه هنرهای معاصر

یکی از کاملترین موزه های تهران که دارای مجموعه کامل و جامعی از هنر مدرن در اروپا و آمریکا است، موزه هنرهای معاصر می باشد. در این موزه آثار برجسته ای از هنرمندان خارجی می توان دید.

برخی از آثاری که از هنرمندان خارجی در این مجموعه در معرض نمایش علاقه مندان قرار دارد می توان آثار گوگن، ماگریت، ژنوار، پیکاسو، وارهول، جاکومتی، ارنست و پولاک را نام برد.

موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر در خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله قرار دارد و برای رفتن به بازدید از آن می توان از میدان انقلاب، مترو میدان انقلاب اسلامی و یا از میدان ولیعصر، ایستگاه میدان ولیعصر به موزه رسید.

موزه همه روزه به جز ایام سوگواری از ساعت ۹ الی ۱۷ و چهل و پنج دقیقه و جمعه ها از ساعت ۱۴ به بعد پذیرای علاقه مندان است.

موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

یکی دیگر از موزه های تهران موزه انقلاب اسلامی است که دارای آثار دیدنی بسیاری می باشد. در این موزه آثار مربوط به دفاع مقدس و هشت سال جنگ تحمیلی را می توان مشاهده کرد.

این موزه در بخش های مختلفی ساخته شده است. تالار پروانه ها، مزار و یادمان شهدا، دریاچه و آب نما، برج پرچم، سالن نمایش سه بعدی، نمایشگاه ادوات جنگی، نمایش خودروهای شهدای هسته ای و … از بخش های این موزه هستند.

موزه انقلاب اسلامی در میدان ونک، بزرگراه حقانی، انتهای خیابان سرو و روبه روی پارک طالقانی قرار دارد. برای رفتن به موزه می توانید در ایستگاه مترو حقانی از مترو پیاده شده و با کمی پیاده روی به موزه برسید.

موزه از شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۲۲ و در روزهای جمعه و تعطیلا رسمی از ساعت ۱۱ صبح تا ۲۲ برای بازدید علاقه مندان باز است.

موزه مقدم

یکی از موزه های تهران که متعلق به دوره قاجار می باشد موزه مقدم است . این خانه متعلق به استاد مقدم استاد دانشگاه تهران بوده است که معماری قدیم آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این خانه دارای بخش هایی مانند اتاق پیشخوان، اتاق گاهنگاری، حوضخانه، گلخانه و ایوان قاجار می باشد.

موزه مقدم تهران

موزه مقدم در خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت قرار داد. برای دستری می توان از ایستگاه مترو امام علی که نزدیکترین ایستگاه به موزه است استفاده کرد. روزهای بازدید از موزه یکشنبه تا جمعه از ساعت ۹ الی ۱۷ می باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا