شیراز

باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز

شهر شیراز به دلیل وجود جاذبه های رنگارنگ، بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. در این شهر جاذبه های مختلفی را می توان یافت که هر یک دارای زیبایی های منحصر به فردی می باشند.

در میان این جاذبه ها، باغ های بسیار دیدنی و زیبا در شهر شیراز وجود دارد که حال و هوای بسیار دلنشینی دارند. باغ های شیراز دارای قدمت فراوانی هستند که می توان هنر ایرانیان را در ایجاد باغ های زیبا و بی نظیر به رخ همه گان کشید.

یکی از زیباترین باغ ها که از مهمترین جاذبه های شیراز نیز به شمار می آید باغ عفیف آباد است که گردشگران در سفر به شیراز حتما از آن بازدید می کنند.

باغ عفیف آباد دارای ۱۲۷۰۰۰ متر مربع مساحت می باشد در دل این باغ جذاب یک بنای شاهانه و یک موزه قرار گرفته است. این باغ در واقع یک باغ متعلق به دوران قاجار و زمان ناصرالدین شاه بوده است که جز قدیمی ترین و زیباترین باغ های شیراز محسوب می شود.

نوشته های مشابه

در این باغ نمونه گل کاری های بسیار زیبایی را می توان ملاحظه کرد و یا عکس هایی به عنوان یادگاری ثبت کرد.

دور تا دور باغ عفیف آباد یک دیوار آجری کشیده تا محدوده آن از مناطق اطراف مشخص شود. ورودی باغ در قسمت شمالی قرار گرفته و دارای یک در چوبی است که در پیشانی و سر در آن نقش دو شیر به چشم می خورد.

باغ عفیف آباد در شیراز

باغ عفیف آباد در گذر زمان

ورودی اصلی که در گذشته و در زمان قوام الملک دارای ستون هایی با تزتینات تخت جمشید بود بوده است، به مرور تغییراتی در آن ایحاد شده است. البته در زمان قوام الملک دوم در بخش ورودی باغ، یک مسیر بیضی شکل ایجاد شد تا اتومبیل ها بتوانند در آن قسمت تردد نمایند و تا قسمت جلوی عمارت راه را طی کنند.

به همین دلیل کارشناسان تغییر ورودی اصلی باغ را به دوره قوام الملک نسبت می دهند. طبق شواهدی که به دست آمده، نشان می دهد که ورودی شرقی، ورودی اصلی این باغ بوده است.

البته دلیل دیگری که این فرضیه را تایید می کند وجود ساختمان کوشک است که در جهت شمالی- جنوبی  قرار دارد و نمای اصلی آن از ضلع شرقی نمایان است.

ساختار باغ عفیف آباد به گونه ای است که دقیقا ساختار یک باغ ایرانی را تداعی می کند. بر اساس ساختاری که در باغ وجود دارد، محور شرقی غربی را به عنوان محور اصلی می توان در نظر گرفت که محور های فرعی به صورت عمود بر آن قرار گرفته اند.

عمارت کوشک دقیقا در یک نقطه خاص و در میان باغ قرار گرفته است که با گل ها و درختان احاطه شده است. چشم اندازی که در این باغ وجود دارد بسیار زیبا و چشم نواز است. منظره ای که به وفور در باغ های ایرانی قابل مشاهده است.

پس از این که از در عبور کردید وارد یک دالان می شوید که به فضای اصلی باغ منتهی می شود. با ورود به فضای اصلی، یک حوض بزرگ مستطیل شکلی را مشاهده خواهید کرد که دارای یک فواره می باشد.

این حوض بزرگ نقش بسیار مهمی در خنک کردن فضای پارک در فصول گرم دارد. یکی دیگر از دیدنی های این باغ زیبا، مجموعه گل آرایی هایی هستند که به صورت سنتی تزیین شده اند و اثری از باغ آرایی سبک نوین در آن دیده نمی شود.

درختان متنوعی نیز در این باغ وجود دارد که از جمله آن ها می توان درخت سرو، کاج، چنار، بید و عرعر و درختان میوه مانند انار و نارنج را نام برد.

فضای داخلی عمارت عفیف آباد شیراز

فضای دلنشین باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد شیراز دارای آب و هوای بسیار دلنشینی است و با ورود به آن مطمئنا خواهید دید که تا چه اندازه این باغ حال شما را خوب خواهد کرد. نغمه خوش پرندگان و صدای روح بخش آب و درختان سر به فلک کشیده همگی زیبایی این فضا را چند برابر می کند.

وجود یک عمارت در میان باغ که نقاشی های بسیار ظریفی  بر روی آن وجود دارد، مطمئنا چشم شما را خیره خواهد کرد. کسانی که برای اولین بار پا به این باغ زیبا می گذارند وقتی که به عمارت باغ می رسند حتما لحظاتی را به تماشای نقاشی های بنا می ایستند.

ساختمان باغ دارای ۲ طبقه است که شبیه به باغ ارم شیراز ساخته شده است. در این مجموعه حدودا ۳۰ اتاق و تالار وجود دارد. تمامی اتاق ها دارای سقف و درهای چوبی هستند که بر روی آن ها تزیینات بسیاری دیده می شود.

در این عمارت و دورتادور طبقه دوم آن یک ایوان وجود دارد که ستون های بسیار زیبایی دارند. در واقع در این طبقه تمامی اتاق ها به ایوان راه دارند. در اصلی ورودی ساختمان در بخش شمالی آن واقع شده است.

در واقع طبقه اول این عمارت به موزه نظامی اختصاص داده شده است و با ورود به آن می توانید یکی از بزرگترین موزه های سلاح در خاورمیانه را مشاهده کنید.

در این مجموعه، سلاح های سرد و گرم، سلاح های خودکار و نیمه خودکار، انواع شمشیر، زره، کلاه خود، نیزه، سپر، سنگ چخماق، تفنگ های شکاری، تپانچه و انواع مسلسل وجود دارد.

البته از سلاح های قابل توجه این مجموعه می توان تفنگ هایی را نام برد که متعلق به فتحعلی شاه، مظفرالدین شاه، میرزا کوچک خان و رزمندگان نهضت جنگلی، رضاشاه و محمدرضا شاه، رییس علی دلواری و توپ فتح علی شاه قاجار بوده اند را نام برد.

البته ارابه حمل جنازه رضا شاه پهلوی نیز در این مجموعه نگهداری می شود. در میان این طبقه یک آب نما وجود دارد. پنجره های مشبک و رنگارنگ نیز به چشم می خورد.

پس از طی کردن سه طبقه، به طبقه دوم می رسید که در این طبقه یک راهروی بسیار بلند وجود دارد که در دو سوی آن اتاق های بسیاری قرار گرفته اند. یک تالار بسیار بزرگ و مجلل در بخش مرکزی آن قرار دارد که دارای سقف چوبی می باشد.

در این سقف می توان نقش های گل و بوته و شکارگاه و بزم را مشاهده کرد. در شمال و جنوب تالار، دو بخاری از جنس سنگ مرمر وجود دارد که ظرافت خاص آن باعث می شود تا مدتی به آن بنگرید و به دقت آن را بررسی نمایید. دیوارهای این مجموعه با هنر گچ بری ایرانی مقرنس کاری شده اند.

در این طبقه موزه عبرت قرار دارد و بخش های مختلفی در آن به چشم می خورد. اتاق های همایش، رختکن، نشیمن، اتاق مطالعه، پذیرایی و قمارخانه از بخش های موجود در این طبقه می باشد.

در این بخش وسایل مورد استفاده خاندان پهلوی از جمله پیانوی شخصی فرح که در جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی با آن نواخته اند، نگهداری می شود. فرش های قیمتی نیز کف اتاق به چشم می خورد.

یکی از بخش های سرگرم کننده و جذاب برای گردشگران که در قسمتی از باغ قرار دارد، بخش اجاره لباس های سنتی می باشد که در آن می توانید انواع لباس های سنتی و شاهانه را برتن کرده و عکس های زیبا و قجری در گوشه کنار باغ بگیرید.

باغ عفیف آباد

سایر مجموعه های موجود در باغ عفیف آباد

از سایر مجموعه های جذابی که در این باغ وجود دارد می توان به قهوه خانه و حمام اشاره کرد. حمام در بخش غربی ورودی باغ و پشت دیوار اصلی قرار دارد. این حمام از نمونه حمام های قدیمی شهر شیراز می باشد.

قهوه خانه مجموعه، دارای معماری اصیل ایرانی می باشد این قهوه خانه شش حجره دارد که بر روی دیوارهای آن ها داستان های شاهنامه فردوسی به صورت کاشی کاری شده دیده می شود. ضحاک و کاوه آهنگر، داستان زال و سیمرغ، نبرد رستم و سهراب، نبرد تهمتن و دیو سفید، نبرد رستم و اسفندیار را می توان بر روی این دیوارها مشاهده کرد.

اگر قصد بازدید از باغ عفیف آباد را دارید بهتر است که در فصل بهار سری به این باغ بزنید. باغ اگر چه در هر فصل دارای زیبایی های منحصر به فردی است اما در فصل بهار به خصوص ماه اردیبهشت جلوه خاصی دارد.

از جمله امکاناتی که برای گردشگران در باغ عفیف آباد وجود دارد می توان سرویس بهداشتی، کتاب فروشی، فروشگاه صنایع دستی، تالار عروسی، مهمانسرا، زمین تنیس، زمین والیبال را نام برد.

مجموعه باغ عفیف آباد در شیراز و انتهای خیابان عفیف آباد قرار دارد که می توان با استفاده از مترو و اتوبوس و یا تاکسی خود را به این مجموعه رساند. اگر برای رفتن به باغ عفیف آباد از مترو استفاده می کنید باید در ایستگاه آوینی از قطار پیاده شوید. گردشگران می توانند همه روزه از ساعت ۸ الی ۱۷ به بازدید این مجموعه بروند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا