ترکیهجهان گردی

جاذبه های گردشگری استانبول

جاذبه های گردشگری استانبول

استانبول یکی از زیباترین شهرها در ترکیه محسوب می شود که به دلیل وجود جاذبه های مختلف و دیدنی توجه گردشگران زیادی را به سوی خود جلب کرده است و باعث شده تا این شهر زیبا به عنوان یکی از شهرهای توریستی در جهان مطرح باشد.

در واقع استانبول در جنوب ترکیه قرار دارد و دارای دو بخش آسیایی و اروپایی است که در این دو بخش جاذبه های تاریخی و موزه های را می توان دید که مقصد بسیاری از گردشگران می باشد. اگر قصد سفر به این شهر را داشته باشید، این مطلب را از دست ندهید.

برج گالاتای ترکیه

یکی از زیباترین جاذبه های پرطرفدار در استانبول برج گالاتای است که در واقع جزو قدیمی ترین جاذبه های تاریخی این شهر نیز محسوب می شود. این برج دارای ۷۶ متر ارتفاع است که به عنوان یکی از برج های قرون وسطایی استانبول مطرح است.

برج گالاتای در سال ۱۳۴۸ به عنوان بلندتربن ساختمان استانبول بود. البته این برج امروزه نیز به عنوان یکی از بزرگترین ساختمان های استانبول شناخته می شود. برج گالاتای در بخشی از شهر قرار دارد که اگر به بالاترین نقطه آن بروید چشم اندازی بسیار زیبا را از این شهر بزرگ می توانید نظاره گر باشید. برج گالاتای به برج مسیح نیز معروف است.

نوشته های مشابه

برج گالاتای ترکیه

برج گالاتای در دوره های مختلف دارای کاربری های متفاوتی بوده است. از جمله کاربری های آن می توان به برج مراقبت و دیده بانی جهت مشاهده آتش سوزی نام برد.

اگر به بازدید این برج رفتید می توانید در بالاترین قسمت آن که یک کافه و رستوران وجود دارد نشسته و ضمن نوش جان کردن یک فنجان قهوه از مناظر زیبای شهر و اطراف آن لذت ببرید.

آب انبار باسیلیکا در استانبول

از جمله مکان های دیدنی دیگر که در استانبول وجود دارد و بازدید از آن را به گردشگران پیشنهاد می کنیم، آب انبار باسیلیکا است. آب انبار باسیلیکا یکی از قدیمی ترین آب انبارها در ترکیه محسوب می شود.

این آب انبار در قرن ششم به دستور امپراطور روم ژوستینین اول ساخته شد. آب انبار باسیلیکا در واقع، آب مورد نیاز ساکنان استانبول را تامین می کرده است. این جاذبه تاریخی در کنار یکی دیگر از جاذبه های تاریخی شهر استانبول یعنی مسجد آبی قرار گرفته است و شما می توانید با بازدید از این مجموعه سری هم به مسجد آبی بزنید.

آب انبار باسیلیکا در استانبول

در ساخت این آب انبار تکنولوژی خاصی به کار رفته است که در دوره خود یکی از تکنولوژی های پیشرفته به شمار می رفته و لی امروزه ابتدایی به نظر می رسد.

آب انبار باسیلیکا در محوطه یک قصر سلطنتی قرار گرفته است. این قصر که به قصر سانکن معروف است در قرن سوم بنا شده است. وجود ستون ها در این بنا به زیبایی آن افزوده است. در مجموعه این آب انبار ظرفیت نگهداری ۲.۸ میلیون متر مربع آب را دارد.

مسجد ایاصوفیه استانبول

آشناترین بنا برای همه گردشگران و کسانی که درباره ترکیه اطلاعاتی دارند، بنای ایاصوفیه می باشد که جز یکی از بنای های محبوب  شهر استانبول به شمار می رود.

مسجد ایاصوفیه یکی از مساجد بسیار باشکوه است که  دارای معماری بی نظیری می باشد. این مسجد در طی زمان محلی برای عبادت ادیان مختلف بوده است. این مسجد در سال ۵۳۷ به عنوان کلیسای ارتودکس شرقی یونان مطرح بود و پس از مدتی و در قرن دوازدهم  به مدت ۶ دهه به عنوان کلیسای کاتولیک رومیان شناخته شد.

مسجد ایاصوفیه استانبول

پس از چندی در سال ۱۴۵۳ تا ۱۹۳۱ مسجد ایاصوفیه به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفت. البته مسجد ایاصوفیه در گذشته به عنوان بزرگترین کلیسای جهان به شمار می رفت ولی پس از مدتی و به دلیل معماری بسیار زیبایی که داشت الهام بخش ساخت بسیاری از مساجد شد. یکی از نکات جالبی که درباره این مسجد وجود دارد کاشی کاری های بی نظیر و مختلفی است که می توان در آن مشاهده کرد.

مسجد آبی استانبول

شهر استابنول از جمله شهرهایی است که علاوه بر بناهای تاریخی و موزه ها مساجد تاریخی و قدیمی بسیاری را نیز می توان در آن مشاهده کرد. یکی از زیباترین مساجد این شهر، مسجد آبی است. این مسجد مورد توجه بسیاری از گردشگران سراسر جهان قرار گرفته است.

مسجد آبی در قرن ۱۷ میلادی  و توسط سلطان احمد ساخته شده است و نکته بسیار قابل توجهی که درباره آن وجود دارد این است که در هنگام نماز های یومیه، جمعیت بسیاری را می توان در آن دید.

مسجد آبی استانبول

بنابراین توصیه می شود که اگر قصد بازدید از این مسجد را داشتید بهتر است در زمان هایی به این مسجد مراجعه کنید که تداخلی با نمازهای یومیه نداشته باشد.

در ساخت مسجد آبی ۲۰ هزار کاشی سرامیکی به کار رفته است که هر یک دارای طرح و رنگ منحصر به فردی می باشند. در مسجد آبی ۲۰۰ پنجره نیز وجود دارد که به شکل بسیار هنرمندانه ای رنگ آمیزی شده اند. جالب است بدانید که علت نام گذاری این مسجد به دلیل کاشی های آبی رنگ روی گنبد و جداره داخلی مسجد است.

کاخ توپکاپی

یکی از بزرگترین و قدیمی ترین کاخ های جهان که کاخ توپکاپی نام دارد در استانبول واقع شده است که بازدید از آن حتما در برنامه های گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند وجود دارد.

کاخ توپکاپی در قرن ۱۵ میلادی بنا شده است و از با ارزش ترین بناهای دوره امپراطوری عثمانی در ترکیه به شمار می رود. کاخ توپکاپی بر روی یک تپه بنا شده است که مشرف به دریای مرمره و تنگه بسفر می باشد.

کاخ توپکاپی

یک دیوار سنگی به طول ۵ کیلومتر و ۲۷ برج دور تا دور این کاخ را احاطه کرده است. کاخ توپکاپی در واقع به عنوان محل سکونت سلاطین عثمانی شناخته می شد و امروزه به یک موزه تاریخی تبدل شده و مورد بازدید گردشگرانی قرار می گیرد که به این شهر سفر می کنند.

کاخ توپکاپی از بخش های مختلفی تشکیل شده است و در بازدید از این مجموعه می توانید از بخش هایی مانند حرمسراها، مجموعه اسلحه ها، محل کار دولتیان، مجموعه ظروف چینی، جواهرات، ساعت های خزانه و آشپزخانه ها دیدن نمایید.

مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه یکی دیگر از مساجد باشکوه استانبول می باشد. این مسجد به دلیل آن که آرامش معنوی بر آن حاکم است، بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

مسجد سلیمانیه بر روی سومین تپه در استانبول در سال ۱۵۵۰ به دستور سلطان سلیمان ساخته شد. مسجد سلیمانیه دارای ۴ مناره است.  در ساخت مسجد سلیمانیه معماری بسیار باشکوهی به کار رفته است.

مسجد سلیمانیه

در واقع معماری که در ساخت این مسجد به کار رفته است، تلفیقی از معماری اسلامی و بیزانسی می باشد. این مسجد در طول دوره های مختلف زمان و اتفاقات مختلفی مانند جنگ که در این منطقه رخ داده است، دچار آسیب های فراوانی شده است به طوری که در جنگ جهانی اول، بخش های زیادی از آن تخریب گشت.

البته قسمت های آسیب دیده در اوایل قرن بیستم بازسازی شد. مسجد سلیمانیه در زمان ساخت بنا به عنوان مرتفع ترین گنبد امپراطوری عثمانی شناخته می شد.

کاخ دلما باغچه

کاخ دلما باغچه یکی از کاخ های بزرگ در استانبول است. کاخ دلما باغچه در واقع یکی از چند کاخ زیباست که در استانبول قرار دارد. این کاخ به عنوان یکی از با ارزش ترین کاخ ها در ترکیه محسوب می شود.

در ساخت بنای این کاخ نزدیک به ۱۴ تن ورقه طلا به کار رفته است که آن را به یکی از پر زرق و برق ترین کاخ های ترکیه تبدیل کرده است. در ساخت بنای این کاخ معماری بسیار زیبایی از ترکیب معماری سنتی و عثمانی و معماری نئوکلاسیک اروپا یعنی سبک های باروک و روکوکو  به کار رفته است.

کاخ دلما باغچه

کاخ دلما باغچه به عنوان محل سکونت شاهان عثمانی بوده است و می توان گفت که در این کاخ نزدیک به ۶ سلطان از سال های ۱۸۵۶ تا ۱۹۲۴ زندگی کرده اند.

یکی از دیدنی ترین قسمت هایی که درباره کاخ دلما باغچه وجود دارد، چلچراغ کریستالی آن است که در واقع بزرگترین چلچراغ کریستالی جهان محسوب می شود. این چلچراغ توسط ملکه ویکتوریا به این کاخ هدیه شده است. این کاخ بسیار زیبا در امتداد ساحل تنگه بسفر قرار دارد.

کلیسای کورا

علاوه بر مساجد و سایر اماکن تاریخی در استانبول، وجود کلیساهای قدیمی و تاریخی در این شهر باعث شده تا کسانی که به معماری و نقاشی های بسیار زیبای قدیمی که بعضی از آن ها داستان زندگی حضرت مریم و عیسی (ع) را به تصویر می کشد نیز به این شهر سفر کنند. کلیسای کورا یکی از این کلیساها است.

کلیسای کورا

اگر چه این کلیسا خیلی معروف نیست اما هنر و معماری بسیار زیبای آن، توجه گردشگران زیادی را به سوی خود جلب کرده است. نکته جالبی که درباره این کلیسا وجود دارد وجود موزائیک ها و نقاشی های زیبایی است که داستان حضرت مسیح را روایت گری می کنند.

کلیسای کورا در واقع از یکی از آثار باقی مانده معماری دوره بیزانس است که به عنوان صومعه در زمان حکم رانی کنستانتین مورد استفاده قرار می گرفت و امروزه به عنوان موزه شناخته می شود.

موزه باستان شناسی استانبول

اگر علاقه مند هستید تا با تاریخ ترکیه آشنا شوید می توانید سری به موزه باستان شناسی شهر استانبول بزنید. موزه باستان شناسی استانبول در سال ۱۸۹۱ تاسیس شده است و اولین موزه ترکیه محسوب می شود.

این موزه در واقع یکی از جالب ترین موزه های استانبول است که دارای سه بخش بوده و هر کدام از آن ها آثار مختلفی از تاریخ عظیم ترکیه را در معرض نمایش علاقه مندان قرار می دهد.

موزه باستان شناسی استانبول

این سه بخش متشکل از موزه کاشی، موزه باستان شناسی و موزه شرق باستانی می باشد که در آن های می توان بیش از یک میلیون آثار باستانی را مشاهده کرد. در این مجموعه کاشی های مختلفی را می توان مشاهده کرد که دارای قدمتی طولانی بوده و حدودا متعلق به سال ۱۴۷۲ هستند. اشیا مختلف و با ارزشی از جمله تابوت اسکندر در این مجموعه نگهداری می شود.

بازار بزرگ استانبول

بازار ها همیشه یکی از مکان هایی است که توجه بسیاری از گردشگران، به خصوص خانم ها را به سوی خود جلب می کند. بازار بزرگ استانبول یکی از همان مکان های جذاب و رنگارنگ است که یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده جهان محسوب می شود که نزدیک به ۵۰ هزار مغاره را در خود جای داده است.

بازار استانبول از جمله بازارهای پربازدید و شلوغ این شهر است که می توان گفت روزانه ۲۵۰ هزار نفر بازدید کننده دارد. این بازار دارای اجناس و محصولات بسیار متنوع و با کیفیتی است که امکان خرید سوغاتی را برای گردشگران فراهم می آورد.

بازار بزرگ استانبول

فرش، جواهرات، انواع قهوه، عتیقه جات، ادویه جات، انواع شکلات و شیرینی، محصولات چرم و انواع کاشی های دست ساز در این بازار وجود دارد. بازار استانبول از قدمت بسیار بالایی برخوردار است و متعلق به سال ۱۴۶۱ می باشد. در بازار بزرگ استانبول دومسجد، دو حمام و ۴ آبنما نیز وجود دارد.

از جذاب ترین بخش های بازار بزرگ استانبول می توان به بازار جواهرات آن اشاره کرد که در آن جواهرات بسیار ناب و با ارزشی به فروش می رسد. سکه های قدیمی، جواهرات سنتی، لوازم عتیقه و الماس های گرانبها را در این بازار می توان یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا