اطلاعات سفر

پرداخت اینترنتی عوارض خروج از کشور

در سالهای اخیر قوانینی برای سفرهای خارجی وضع شده است که مسافران قبل از سفر باید آنها را انجام دهند. یکی از این قوانین پرداخت عوارض خروج از کشور است. اگر شما نیز قصد سفر های خارجی دارید تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر صحبت کنیم. مواردی مانند قوانین پرداخت عوارض، نحوه پرداخت، مبلغ عوارض، زمان پرداخت و مدارک لازم توضیح داده می شود.

پرداخت عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور در واقع مبلغی‌ است که مسافران سفرهای خارجی به دولت می پردازند. حتی کودکان زیر دوسال نیز باید آن را پرداخت کنند.  سالها پیش عوارض به حساب شهرداری واریز می شد اما از سال ۱۳۹۸ این مبلغ به حساب دولت به عنوان مالیات خروج از کشور واریز می شود. قسمتی از این مبلغ به سازمان گردشگری پرداخت می‌شود و بخش دیگر نیز  برای بازسازی و بهسازی روستاهای مرزی کشور استفاده می شود.

به هر حال برای خروج از کشور لازم است مسافران عوارض آن را پرداخت کنند. برای این کار می توانند به طریق مختلف اقدام کنند که در ادامه ذکر می شود:

پرداخت از طریق شعب بانک ملی ایران:  از سال ۹۷ پرداخت عوارض خروج از کشور از شعب مرزی بانک ملی ایران امکانپذیر شده است.

نوشته های مشابه

پرداخت در فرودگاه:  رایج ترین راه پرداخت عوارض از زمان گذشته تا به حال می باشد که نیازمند صرف زمان زایدی است.

پرداخت از طریق ATM  یا دستگاه‌‌های خودپرداز GSS . دستگاه‌های خودپرداز  که در فرودگاه امام خمینی نصب شده اند و علاوه بر این فرودگاه در فرودگاه های دیگر کشور نیز وجود دارند.

پرداخت آنلاین عوارض خروج از کشور: از سال ۹۵ امکان پرداخت اینترنتی عوارض خروج از کشور برای آسایش مسافران فراهم شده است. استفاده از این روش سریع ترین و آسانترین روش پرداخت عوارض خروج از کشور است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

به منظور پرداخت اینترنتی باید از طریق سامانه  از طریق  سامانه پرداخت الکترونیکی سداد اقدام کنید. استفاده از این روش باعث می شود تا از هر مکانی در تمام ساعات شبانه روز بتوانید عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید.

پرداخت با اپلیکیشن ایوا(IVA):  اپلیکیشنی است که به منظور پرداخت عوارض خروج از کشور طراحی شده است و امکان پرداخت بوسیله  گوشی و اینترنتی فراهم می باشد.

پرداخت با پیام رسان بله: مسافران می توانند با استفاده از پیام رسان بله به راحتی و آنلاین عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند.

پرداخت عوارض از طریق کارتخوان پرداخت الکترونیک سداد:  دستگاه‌های کارتخوان به سامانه پلیس گذرنامه متصل می باشد که از این طریق امکان پرداخت عوارضی برای  سفرهای خارجی وجود دارد.

مدت زمان اعتبار عوارض خروج از کشور

پرداخت عوارض خروج از کشور اعتبار یکساله دارد بنابراین اگر مسافری بعد از پرداخت عوارض خروج از کشور موفق به سفر نشد، می تواند این رسید را برای سفرهای بعدی ارائه دهد.  توصیه می شود بهتر است رسید پرداخت و شماره پیگیری آن را نزد خود نگهد دارید.  حداقل ۳۰ دقیقه قبل از سفر می توان عوارض خروج از کشور را پرداخت کرد.

پرداخت عوارض خروج از کشور

قوانین و مقررات پرداخت عوارض خروج از کشور

همه مسافران خارج از کشور باید قبل از سفر، عوارض خروج از کشور را بپردازند. اما برخی از مسافران از پرداخت آن معاف هستند.

دانشجویانی که در کشورهای دیگر تحصیل می کنند. (به شرطی که بین سفرهای آنان بیشتر از ۳ ماه فاصله نیفتاده باشد)

جانبازان و بیمارانی که برای درمان به کشورهای خارجی سفر می کنند. همراه بیمار تخفیف ۴۰ تا ۶۰ درصدی در پرداخت عوارض دارد.

ایرانیان مقیم کشورهای خارجی، به شرطی که دارای کارنامه شغلی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشند.

خدمه کشتی های تجاری و مسافربری و خدمه پرواز

مسافران دارای پاسپورت سیاسی و  اعضای تیم‌های ملی ورزشی

مسافرانی که در روستاهای مرزی کشور زندگی می‌کنند و مشخصات آنها در سامانه بانک اطلاعات مرزنشینان وزارت کشور ثبت شده باشد.

مسافرانی که در اربعین برای زیارت عتبات عالیات به کشور عراق سفر می کنند، از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند.

نکته: عوارض خروج از کشور برای کودکان خردسال به اندازه بزرگسالان پرداخت می‌شود

مدارک لازم برای پرداخت عوارض خروج از کشور

هر فردی که به خارج از کشور سفر می کند موظف است با داشتن کارت بانکی نسبت به پرداخت عوارض خروج از کشور اقدام کند. در هنگام پرداخت عوارض مدرک خاصی لازم نیست بلکه داشتن کارت بانکی و وارد کردن مشخصات کفایت می کند. توجه داشته باشید که استفاده از رسید عوارض فقط برای شخصی که رسید عوارض به نام او می باشد،  امکان پذیر است.

هزینه عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۰

هزینه عوارض خروج از کشور هر ساله تغییر می کند.  بنابراین بهتر است قبل از سفر از میزان دقیق آن اطلاع داشته باشید. اما مبلغ عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۰ به شرح زیر می‌باشد:

مبلغ عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۰ در بودجه مصوبه مجلس ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده‌ است. البته این مبلغ برای کسانی است که اولین بار است از کشور خارج می شوند. سایر مبالغ  به شرح زیر است:

 

 

مسافران حج تمتع و عمره مسافران عادی مبلغ عوارض پرداختی ۱۴۰۰
۲۰۰ هزار تومان ۴۰۰ هزار تومان  بار اول
۳۰۰ هزار تومان ۶۰۰ هزار تومان بار دوم
۴۰۰ هزار تومان ۸۰۰ هزار تومان بار سوم

 

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا